در بيانيه اين كميسيون آمده است:«توسعه خدمات آنلاين باعث شده است كه مرورگرهاي وب به ابزار مهمي براي تجارت و مشتريان تبديل شوند و نبود انتخاب واقعي براي مصرفكننده در اين بازار، جلوي رشد اين صنعت را ميگرفت.»
در شكايتي كه ژانويه گذشته مطرح شد، مايكروسافت نسبت به ايجاد فضاي بسته براي مشتريان محكوم شد، بهگونهاي كه با قراردادن اينترنت اكسپلورر بهعنوان مرورگر پيشفرض ويندوز، امكان ايجاد رقابت را براي ديگر توليدكنندگان مرورگرهاي اينترنتي از بين ميبرد. اين مساله نيز مطرح شده است كه با نبود انتخاب پيشفرض براي كاربران، بازهم رقابتي ايجاد نميشود، چرا كه ميان نرمافزار اصلي و همخوان ويندوز و نرمافزاري كه ديگر شركتها مينويسند، از نظر ديدگاهي تفاوتهايي وجود دارد. از اينرو پيشنهاد شده است كه اين شركت براي شروع پنجرهاي بگذارد و بهمعرفي مرورگرهاي اينترنتي مختلف بپردازد تا كاربر يكي را از ميان آنها انتخاب كند.
ديو هاينر، وكيل و مشاور در بيانيهاي رسما اعلام كرد كه تصميمي كه مايكروسافت در قبال اين حركت بايد گرفته شود را بهتنهايي نخواهد گرفت و توپ را به زمين دادگاه كميسيون اروپا انداخت.
هاينر در اين بيانيه نوشت: «تصميم ما مبني بر عرضه جداگانه اينترنت اكسپلورر در اروپا بهتنهايي نميتواند به چشماندازهايي كه كميسيون اروپا داشت، كمكي بكند. راه حل ديگر كه بهدنبال تاييد آن در كميسيون هستيم، وجود مرورگرهاي ديگر در كنار اينترنت اكسپلورر، و يا ايجاد يك صفحه براي انتخاب مرورگر سيستم است. جزئيات و توضيحات اين مرورگرها بايد در همكاري با كميسيون اروپا تعيين شود.»
مديرعامل بنياد موزيلا، ميچل بيكر در بلاگ خودش، پشتيباني خودش را از شيوه دوم، يعني پنجره انتخابي اعلام كرد و همچنين تاكيد كرد كه چنين صفحهاي بايد بهگونهاي با دقت طراحي شود كه كاربران را در انتخاب مرورگر وبشان گيج نكند.
وي همچنين نوشت: «نبود دانش كافي براي اين انتخاب ميتواند در ساختار رقابتي امروز تبديل به مشكل بزرگي شود و ريشه اصلي اين مسايل، يكپارچه بودن اينترنت اكسپلورر و ويندوز7 است. اگر بتوانيم كاربران بيشتري را به درك انتخابهاي ممكن وادار كنيم، نتايج پرسودتري حاصل خواهد شد. البته بايد دقت شود، چرا كه اين روش خلاصي از بحران، بسيار حساس است و امكان وقوع اشتباه براي كاربران وجود دارد. اما در حقيقت، اين چالش تاثير بسيار زيادي بر هدف آزادي انتخاب خواهد گذاشت.»
در همين هنگام، در مصاحبهاي تلفني كه جان فن چزنر، مديرعامل اوپرا با مجله Computerworld انجام داد، مايكروسافت را بهتكرار ماجراي ويندوز اكسپي N محكوم كرد. ويندوز اكسپي N نسخهاي از ويندوز بود كه در اروپا، بدون ويندوزمدياپلير پخش شد. ويندوزاكسپيN فروش بسيار ضعيفي داشت و بهعقيده تچزنر، اگر كسي ويندوز7 را نخرد، برنده اصلي مايكروسافت خواهد بود.
وي گفت: «اگر مايكروسافت بهراه خودش بدون پنجره انتخاب يا نگارش بدون مرورگر ادامه بدهد، در اين صورت پرونده ضدتراست اروپا بهشكست ميانجامد.»
در بيانيه كميسيون اروپا به اين مساله اشاره شده است كه توليدكنندكان كامپيوتر و شركتهايي كه با مايكروسافت قرارداد OEM امضا ميكنند هم بايد گزينه انتخاب يا عدم انتخاب مرورگر اينترنت اكسپلورر را در قراردادهايشان داشته باشد. كميسيون اروپا همچنين يك راه دررو براي شكايت مجدد از مايكروسافت باز گذاشت با اين مضمون كه مايكروسافت نبايد با تغيير استراتژيهاي سريع رفتار كند.
No comments:
Post a Comment