Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

12 April 2007

آشنايي با سيستم عامل موبايل Symbian

طراحان و توسعه دهندگان سيستم هاي عامل و نرم افزارهاي ويژه تجهيزات موبايلي هر روز بيش از پيش، از ظرفيت بالاي اين تجهيزات استفاده مي کنند.
تجهيزات موبايل بويژه تلفن‌هاي همراه از مزاياي ويژه‌اي برخوردارند براي نمونه از کوچکترين رايانه‌ها کوچکترند، پيچيدگي کمتري دارند و از آنجايي که يکپارچگي بيشتري در ساختار خود دارند، کمتر دچار مشکلات نرم افزاري مي شوند. به همين علت ممکن است تا چند سال ديگر به يک رايانه کامل با قابليت هاي خاص تبديل شوند. Symbian سيستم عاملي است که بسياري از شرکت‌هاي سازنده گوشي هاي تلفن همراه آن به عنوان برنامه استفاده مي کنند. بيشترين گوشي‌هاي تلفن همراه که در ايران از آنها استفاده مي شود نيز داراي سيستم عامل سيمبيان هستند.اين سيستم عامل به وسيله شرکت انگليسي Symbian و براي تجهيزات سيار طراحي شده است. برنامه هاي مختلفي براساس سيمبيان طراحي شده است. انعطاف پذيري اين سيستم به آن امکان مي دهد روي انواع گسترده اي از تجهيزات موبايل قابل اجرا باشد.

اين سيستم عامل ساختار 22 بيتي دارد که با امکان مديريت همزمان چند برنامه براي تجهيزات سيار طراحي شده است.
در پايين ترين سطح اين سيستم عامل، اجزاي اصلي قرار دارند که شامل هسته و کتابخانه کاربر است که درخواست مختلف از هسته به وسيله برنامه هاي کاربردي را امکان پذير مي کند.
در سطح دوم اين سيستم عامل مجموعه اي از کتابخانه ها قرار دارند که وظايف متعددي مانند تغيير شکل و اندازه فونتها، کار با بانک اطلاعاتي و فايل‌هاي اطلاعاتي را به عهده دارد. در اين سيستم عامل براي انتقال اطلاعات در برد کوتاه از امکانات ديگري مانند بلوتوث، پايانه USB و IrDA استفاده شده است.
بزرگترين ويژگي اين سيستم عامل، طراحي آن براي تجهيزات کوچک دستي با منابع محدود است که مي تواند ماه‌ها و سال‌ها روي آن اجرا شود. برنامه نويسي سيمبيان، رويدادگراست و CPU زماني که برنامه هاي کاربردي غير فعال باشند، خاموش مي شود. چنانچه از اين روش‌ها بخوبي استفاده شود، مدت کارکرد باتري نيز افزايش پيدا مي کند.
سيمبيان نيز از حمله ويروس‌هاي مختلف در امان نبوده است. اين ويروس‌ها به طور معمول از طريق بلوتوث منتقل مي شوند و با استفاده از روش‌هايي مانند پرسش از کاربر براي نصب يک نرم افزار که بيشتر با يک هشدار براي لزوم نصب آن همراه است خود را به سيستم کاربر منتقل مي کند. سيمبيان 9، از مدل پيشرفته‌اي براي اين گونه ويروس‌ها استفاده مي کند. در اين روش حتي اگر نرم افزاري روي سيستم نصب شده باشد، بدون امضاي ديجيتالي، قابليت آسيب زدن به سيستم، مانند دسترسي به اطلاعات کاربر را نخواهد داشت. توسعه دهندگان نرم افزارهاي اين سيستم عامل مي توانند نرم افزارهاي خود به وسيله برنامه اصلي اين سيستم عامل را تاييد کنند که در اين صورت نرم افزار به عنوان يک برنامه مجازي روي دستگاه نصب مي شود.
زماني که برنامه کاربردي روي گوشي خود نصب مي کنيد، جزييات آن مانند نام نرم افزار و سازنده آن نمايش داده مي شود. با استفاده از اين اطلاعات مي توان از نصب برنامه هايي که ماهيت آنها مشخص نيست خودداري کرد. همچنين هنگام اتصال به اينترنت يا شبکه هاي ديگر، مي توان از نرم افزارهاي امنيتي ديگر نيز استفاده نمود.
براي نمونه شرکت سيمانتک؛ سازنده نرم افزارهاي امنيتي، آنتي ويروس و فايروال ويژه‌اي براي برخي از گوشي‌هاي همراه طراحي کرده است.
سيمبيان نرم افزاري است که منبع کدهاي آن براي عموم قابل استفاده نيست، بلکه منابع کدهاي اين نرم افزار تنها در اختيار شرکاي اين شرکت و شرکتهاي سازنده گوشي هاي تلفن همراه قرار داده شده است.
منبع: جام جم آنلاين

No comments:

Post a Comment