Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

16 May 2007

فيلم‌برداري ديجيتال در قالب‌هاي گوناگون

انواع ذخيره‌سازي‌ها از جمله فيلم‌برداري به شکل‌هاي گوناگون، در رسانه‌هاي مختلف و در قالب‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد. دليل اين امر نيز يکي امکانات فعلي و پيشرفت فناوري در آن زمينه‌هاست و ديگري نوع نيازهاي بشر در امري خاص است. البته عوامل ديگري همچون قيمت، اندازه، کيفيت اطمينان و... نيز در اين مساله دخيل هستند.
در زمينه فيلم‌برداري بخصوص فيلم‌برداري ديجيتال، عوامل بسياري در نوع فناوري ثبت و ذخيره‌سازي اطلاعات تصويري دخيل هستند. به عنوان مثال در فيلم‌برداري‌هاي حرفه‌اي کيفيت تصوير بر حجم دوربين و حتي قيمت ارجحيت دارد در حالي که در مصارف تفريحي و خانگي وزن، ابعاد و قيمت از اولويت‌هاي بالاتري برخوردارند و پس از اينها مساله کيفيت مطرح مي‌شود.
مسائل ديگري همچون مدت زمان فيلم‌برداري نيز در جاي ديگر مطرح مي‌شود. البته مهمترين خصوصيت فيلم‌هاي ديجيتال نسبت به آنالوگ آن است که در مرور زمان کيفيت خود را از دست نمي‌دهند و ديگر اين که با امکانات امروزي، نقل و انتقال و تبديل آنها از يک فرم به فرم ديگر به راحتي صورت مي‌گيرد ويرايش آنها نيز بسيار ساده‌تر است.
مهمترين شکل‌هاي فيلم‌برداري ديجيتال عبارتند از: Mini DV، Digital8 ، MicroMV، DVD، ديسک سخت و حتي HD- DVD که به اختصار به آنها اشاره‌اي خواهيم داشت.

Mini DV
تقريباً رايج‌ترين نوع فيلم‌برداري ديجيتال است و نوارهايي تقريباً به اندازه نوار کاست دارد که زمان آن نيز از نيم ساعت تا 2 ساعت متغير است. اين قالب تمامي امکانات فيلم‌برداري ديجيتال از قبيل تصوير خوب و صداي ديجيتال PCM استويو را به راحتي در اختيار کاربران قرار مي‌دهد. برخي از اين نوارها تراشه‌اي کوچکي دارند که در بردارنده تاريخ، ساعت و ديگر اطلاعات ضبط است.

Digital8
دوربين‌هاي Digital8 سوني قادر هستند از نوارهاي Hi8 يا 8 ميلي‌متري نيز استفاده کنند که کمي بزرگتر از mini DV بوده و ارزانترند.
با استفاده از اين دوربين‌ها قادر خواهيد بود نوارهاي 8 ميلي‌متري آنالوگ قديمي را پخش کنيد و حتي آنها را به ديجيتال تبديل نماييد که البته اين خصوصيت مختص مدل‌هاي بخصوصي است. با توجه به چرخش سريع‌تر موتور دوربين‌هاي Digital8، بر روي يک نوار يک ساعته Hi8 تنها نيم ساعت فيلم ضبط خواهد شد. mini DV و Digital8 از استاندارد فشرده‌سازي DV بهره مي‌گيرند.


MicroMV
نيز که خاص شرکت سوني است از نوارهاي کوچکتري بهره مي‌گيرد که داراي يک تراشه 64 کيلوبايتي، محتوي اطلاعات فيلم‌برداري است. دوربين‌هاي سازگار با اين قالب از روش فشرده‌سازي MPEG- 2 استفاده مي‌کنند.

MiniDVD
برخي دوربين‌هاي جديدتر اين قابليت را دارند که فيلم گرفته شده را مستقيماً بر روي DVD ثبت کنند که البته نوع DVD در اغلب آنها تفاوتي ندارد به عبارت ديگر دستگاه فيلم‌برداري قادر به نوشتن mini DVD-R، mini DVD-RW و حتي DVD- RAM هستند.
البته بايد توجه داشت که به دليل اين که شکل ذخيره‌سازي روي DVD- RAMها به دليل اين که همچون ديسک سخت به صورت دايره‌هاي متحدالمرکز است (بر خلاف ديگر انواع که به صورت مارپيچ است) اين نوع ديسک‌ها با اغلب دستگاه‌هاي پخش کننده ناسازگارند. بر روي يک mini DVD تا نيم ساعت فيلم با کيفيت استاندارد ضبط مي‌شود.

ديسک سخت
در برخي ديگر از انواع دوربين‌ها به جاي ديسک‌هاي نوري و فيلم‌هاي نواري از ديسک سخت براي ضبط استفاده مي‌شود. حجم کم، ظرفيت بالا و قابليت نوشتن‌هاي متعدد بر روي ديسک از خصوصيات اين نوع دوربين‌ها هستند. دوربين‌ها با ظرفيت متفاوتي وجود دارند. به عنوان مثال يک دوربين با 30 گيگابايت ديسک سخت بسته به کيفيت ضبط قادر به ضبط 7 تا 37 ساعت فيلم است.

HD-DVD
دوربين‌هايي که قادر هستند تصاوير را بر روي HD-DVD ذخيره کنند. HD-DVD يک قالب خاص است که براي ذخيره فايل‌هاي تصويري با وضوح بالا استفاده مي‌شود. البته اين دوربين‌ها در حال حاضر جديد، نسبت به دوريبين‌هاي ديگر گران‌تر هستند.

منبع: روزنامه کليک

No comments:

Post a Comment