Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

01 May 2007

فيبر نوري چيست و چگونه کار مي‌کند؟

- مرور قسمت اول
مزاياي فيبر نوري:
فيبر نوري در مقايسه با سيم‌هاي فلزي مرسوم (سيمهاي مسي)، داراي اين مزايا است:
ارزان تر بودن: فيبر نوري بطول چندين مايل از سيم مسي با همين طول ارزانتر است. اين قيمت مناسب باعث مي‌شود که بتوانيد تلويزيون کابلي يا اينترنت را هر جايي در اختيار داشته باشيد و در هزينه‌هاي شما نيز صرفه جويي مي‌‌گردد.

نازکتر بودن و ظرفيت انتقال بالاتر: فيبرنوري با ضخامتي کمتر از ضخامت سيم مسي توليد مي‌گردد و اين مزيت بزرگي است. از آنجا که فيبرنوري نازکتر از سيم‌هاي مسي است، بنابراين در کابلي با قطر معلوم تعداد فيبرنوري بيشتري جا مي‌گيرد تا سيم مسي. پس اين امکان فراهم مي‌شود که از کابلي با قطر مشابه تعداد خطوط تلفن بيشتر يا تعداد کانال‌هاي تلويزيوني بيشتري عبور داده شود.

تضعيف کمتر سيگنال: سيگنال عبوري از فيبرنوري نسبت به سيگنال عبوري از سيم مسي کمتر تضعيف مي‌گردد.

سيگنال هاي نوري: برخلاف سيگنال‌هاي الکتريکي در سيم‌هاي مسي که با سيگنال‌هاي عبوري از کابل‌هاي نزديک تداخل مي‌کنند، سيگنال‌هاي نوري در فيبرنوري حتي با سيگنال‌هاي عبوري از فيبري که در همان کابل است تداخل ندارند. بنابراين صدا در مکالمات تلفني واضح تر منتقل مي‌گردد و کانال هاي تلويزيوني هم بهتر دريافت مي‌شوند.
کم مصرف بودن: از آنجا که سيگنال‌ها در فيبرنوري کمتر ضعيف مي‌شوند، بنابراين فرستنده‌هاي کم مصرف تري نسبت به فرستنده‌هاي با ولتاژ بالا در سيم‌هاي مسي نياز است. اين مزيت باز هم باعث صرفه جويي در هزينه‌ها مي‌شود.

سيگنال‌هاي ديجيتال: بهترين و اصلي ترين کاربرد فيبر نوري انتقال اطلاعات ديجيتال است که بخصوص براي شبکه‌هاي کامپيوتري مفيد است.

اشتعال ناپذيري: چون هيچ الکتريسيته اي از فيبرنوري عبور نمي‌کند، خطر اشتعال هم وجود ندارد.

سبک بودن: فيبرنوري درمقايسه با سيم مسي وزن کمتري دارد و فضاي کمتري را اشغال مي‌کند.

بخاطر وجود اين مزاياست که شما فيبرنوري را در بسياري از صنايع، در ارتباطات برجسته امروزي و شبکه هاي کامپيوتري مي‌بينيد. مثلا اگر از آمريکا به اروپا تلفن بزنيد (يا برعکس)، و اين ارتباط از طريق يک ماهواره مخابراتي انجام شود، اغلب مي‌شنويد که صدا دچار تکرار و انعکاس مي‌شود. ولي باوجود فيبرنوري ارتباط شما مستقيم و بدون پژواک است.

فيبرنوري چگونه ساخته مي‌شود؟
فيبرنوري از شيشه شفاف بسيار خالص ساخته مي‌شود. اگر شيشه پنجره را بعنوان محيطي شفاف که نور را از خود عبور مي‌دهد در نظر بگيريم، بدليل وجود ناخالصي‌ها در شيشه، نور بطور کامل و بدون تغيير عبور نمي‌کند. بهرحال شيشه اي که در ساخت فيبرنوري بکار مي‌رود، نسبت به شيشه بکار رفته براي پنجره ناخالصي‌هاي بسيار کمتري دارد. توصيف يک شرکت توليد کننده فيبرنوري از شيشه اي که براي ساخت آن بکار مي‌رود اينگونه است: اگر روي سطح اقيانوسي از شيشه بکار رفته در ساخت فيبرنوري بايستيد، مي‌توانيد عمق چندين مايلي آنرا بوضوح ببينيد.
براي ساخت فيبرنوري بايستي مراحل زير طي شود:
1. ساخت يک استوانه شيشه اي از پيش تعين شده
2. کشيدن فيبر از استوانه آماده شده
3. آزمايش فيبرهاي توليد شده
4. ساخت استوانه شيشه‌اي
5. شيشه مورد استفاده براي ساخت استوانه طي روندي موسوم به MCVD يا رسوب سازي تعديل شده شيميايي با بخار توليد مي‌شود.
6. در روش MCVD اکسيژن از ميان محلول کلرايد سيليکون (SiCl4)، کلرايد ژرمانيوم (GeCl4) و ديگر مواد شيميايي مي‌جوشد.
7. اين مخلوط بسيار دقيق و حساب شده، ويژگي‌هاي فيزيکي و اپتيکي گوناگوني دارد. ( ازجمله ضريب شکست، ضريب انبساط، نقطه ذوب و ... )
معايب فيبر نوري:
• اين نوع رسانه براي شبكه‌هاي معمولي و كوچك بسيار پر هزينه است.
• نصب فيبر‌هاي نوري كاري دشوار است.
• براي نصب فيبرهاي نوري و تجهيزات آن به افراد متخصص نياز است. اما در نصب سيم‌هاي مسي تقريبا اكثر افرادي كه آشنايي كمي در اين زمينه دارند مي‌توانند آنها را نصب كنند.
• براي نصب فيبر‌هاي نوري دقت بسيار زيادي مورد نياز است. حتي براي قطع كردن آن. زيرا در اين صورت زاويه شكست نور تغيير مي كند و روند انتقال داده ها دچار اختلال مي شود.
• يكي از اصلي‌ترين اشكالات فيبر‌هاي نوري شكننده بودن فيبر داخل كابل است. در صورت خم كردن بيش از اندازه سيم، فيبر مورد نظر شكسته و ديگر آن كابل به در‌د نمي خورد. در صورتي كه سيم‌هاي مسي را هر چقدر كه دوست داريد مي‌توانيد تا كنيد.
منبع: persianit.ir

No comments:

Post a Comment