Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

18 August 2009

IDC اعلام كرد

شکست رکود در بازار پردازنده‌های کامپیوتری


در حالي كه ركود اقتصادي اين روزها به دغدغه اصلي همه شركت‌ها و بنگاه‌هاي تجاري سرتاسر جهان تبديل شده است، درست به همين دليل هم هست كه اين شركت‌ها هر روز به دنبال راه نجاتي از اين وضعيت، شيوه‌هاي مختلف عبور از بحران را تجربه مي‌كنند.



در اين ميان، اما كارشناسان اقتصادي از چند ماه گذشته پيش‌بيني كرده‌اند كه صنعت تكنولوژي اولين نشانه‌هاي بهبود را دارد و به همين دليل انتظار مي‌رود روند بهبود ابتدا از اين صنعت و شركت‌ها و موسسات وابسته به آن شروع شود.
با اين اوصاف انتشار اخبار جديد درباره رشد بازارهاي تكنولوژي در بخش‌هاي مختلف دور از انتظار نبوده و حتي كارشناسان احتمال افزايش چنين اخباري را هم مي‌دهند. بازار پردازنده‌ها و ميكروچيپ‌هاي كامپيوترهاي شخصي هم يكي از اين بازارهايي است كه راه رشد و عبور از اين بحران را به تازگي در پيش گرفته‌ است.
آخرين آمار در اين زمينه نشان مي‌دهد كه حجم صادرات ميكرو پردازنده‌هاي مخصوص كامپيوترهاي شخصي در فصل دوم امسال تا حد قابل توجهي افزايش پيدا كرده است. اين آمار كه در نتيجه تحقيقات موسسه تحقيقاتي IDC منتشر شده است، نشان مي‌دهد اين رشد در حقيقت به دنبال گسترش فعاليت توليدكنندگان بزرگ بازار قطعات سخت‌افزاري مانند شركت Intel به وجود آمده است. به اين ترتيب صادرات جهاني پردازنده‌هاي كامپيوتري در فصل دوم سال 2009 تا 1/10‌درصد نسبت به فصل اول اين سال افزايش پيدا كرده است. اين در حالي است كه حجم صادرات اين محصول در فصل اول نسبت به فصل چهارم سال 2008‌رشدي برابر 9/10‌درصد را تجربه كرده است.
اين گزارش نشان مي‌دهد كه اگرچه تعداد پردازنده‌هاي صادر شده به سرتاسر جهان در فصل دوم امسال با كاهش سالانه 7‌درصدي همراه بوده است، اما درآمد حاصل از فروش اين محصولات در اين فصل تا 9/7‌درصد در مقايسه با فصل گذشته افزايش داشته است. اين در حالي است كه ميزان رشد درآمد اين بازار در فاصله فصل چهارم سال گذشته تا پايان فصل اول امسال برابر 11- ‌درصد بوده است.به طور كلي، اما كارشناسان IDC اعلام كرده‌اند كه درآمد بازار جهاني پردازنده‌هاي كامپيوتري در فصل دوم نسبت به همين زمان در سال گذشته تا 3/15‌درصد كاهش رو به رو بوده است.
Intel توليدكننده‌اي موثر و بزرگ
در اين ميان اما بر اساس اين آمار شركت Intel در فصل دوم سال 2009 با افزايش 6/1‌درصدي نسبت به فصل گذشته سهم خود را از اين بازار به 9/78‌درصد رساند تا يك بار ديگر عنوان بزرگ‌ترين و پرفروش‌ترين توليدكننده اين بازار را به خودش اختصاص بدهد. شركت رقيب، يعني AMD با از دست دادن 6/1‌درصدي سهم خود از اين بازار و كسب سهم 6/20‌درصدي در جايگاه دوم قرار گرفت. جايگاه سوم اين بازار هم در اختيار شركت VIA Technologies با سهم بازار 5/0‌درصدي قرار گرفت.
در بخش پردازنده‌ كامپيوترهاي قابل‌حمل در اين فصل Intel با افزايش 6/2‌درصدي سهم 9/86‌درصدي بازار را به خودش اختصاص داد و بعد از آن AMD با كاهش 4/2‌درصدي به سهم 6/12‌درصدي اين بازار قناعت كرد. شركت VIA هم از اين بازار تنها سهمي برابر 5/0‌درصد را در اختيار گرفت.در بخش پردازنده‌هاي سرور‌ها يك بار ديگر Intel با افزايش فصلي 5/0‌درصدي سهم خود را به 9/89‌درصد رساند. شركت AMD هم با كاهش 5/0‌درصدي سهم 1/10‌درصدي اين بازار را به خودش اختصاص داد. در بخش پردازنده‌هاي كامپيوترهاي شخصي هم Intel و AMD به ترتيب سهم 2/70‌درصدي و 4/29‌درصدي را به خودشان اختصاص داده‌اند. در اين بخش تغييرات چندان هم چشمگير نبوده‌اند.
به عقيده كارشناسان، صادرات پردازنده‌هاي Atom شركت Intel كه براي ميني نوت‌بوك‌ها يا همان نت‌بوك‌ها طراحي شده‌اند، در فصل دوم امسال با افزايش 34‌درصدي نسبت به فصل گذشته همراه بوده است كه همين موضوع باعث رشد قابل توجه اين شركت و سهم آن از بازار پردازنده‌هاي كامپيوتري شده است. براساس اين گزارش، پردازنده‌هاي ارزان‌قيمت Atom شركت Intel در واقع 25‌درصد از صادرات جهاني پردازنده‌ كامپيوترهاي قابل حمل و 1/8‌ درصد از درآمد حاصل از فروش آن‌ها را در فصل دوم به خودشان اختصاص داده‌اند.
«شاون راو» يكي از تحليل‌گران موسسه IDC در اين مورد مي‌گويد: «بيشترين حجم درآمد شركت Intel به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده بازار جهاني پردازنده‌هاي كامپيوتري در واقع از بازار كشورهاي در حال توسعه به‌دست آمده است. آمار نشان مي‌دهد كه درآمد اين شركت از بازار كشورهاي منطقه آسياي پاسيفيك در فصل اول امسال با رشد 51‌درصدي همراه بوده است، در حالي كه اين رقم رشد در فصل دوم نسبت به فصل گذشته تا 55‌درصد افزايش داشته است. در مقابل اما عملكرد شركت AMD در بازار اين كشورها كاملا بدون تغيير و ثابت مانده است و در واقع همين موضوع اين شركت را از شركت رقيب عقب‌تر گذاشته است».با اين اوصاف گويا تنها راه نجات براي اين شركت‌ها، نوآوري و ايجاد تغييرات موثر در روند توليد و عرضه است.

No comments:

Post a Comment