Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

19 August 2009

گفت و گو با تیم اوریلی مبدع WEB 2.0

چگونه از تکنولوژی استفاده کنیم؟


ندا لهردي
تكنولوژي اگرچه علمي جديد و نوظهور نيست، اما همچنان ناشناخته‌هاي بسياري براي اغلب ما دارد كه همين موضوع هم باعث مي‌شود تا اخبار مربوط به اين حوزه جذابيت خاصي براي ما و علاقه‌مندان اين علم داشته باشد.



در اين ميان وجود محصولات و خدمات مختلفي كه به واسطه تكنولوژي در اختيار افراد قرار مي‌گيرد، انتخاب را به تصميمي نسبتا مشكل براي آنها تبديل مي‌كند.
با اين اوصاف شايد دانستن اينكه يكي از صاحب‌نظران برجسته و متخصص تكنولوژي از چه محصولات يا خدماتي در اين زمينه استفاده مي‌كند، براي اغلب علاقه‌مندان به تكنولوژي و محصولات وابسته به آن جالب باشد. درست به همين دليل هم هست كه عادت‌هاي تكنولوژيكي فردي مانند «تيم اوريلي» مبدع و مخترع Web 2.0 يكي از انقلابي‌ترين پلت‌فرم‌هاي تحت وب، براي بسياري از افراد جالب و جذاب خواهد بود.
تیم اوریلی هم اکنون صاحب انتشارات اوریلی است و در طول سال کنفرانس‌های متعددی نیز در زمینه وب برگزار می‌کند. به اين ترتيب بهتر است مصاحبه‌اي را كه اخيرا با او درباره محصولات و خدمات متفاوت تكنولوژيكي كه از آنها استفاده مي‌كند، انجام شده است بخوانيد:
بگذاريد از ابتدا با سوالات اصلي شروع كنيم؛ شما معمولا از چه سيستم عاملي استفاده مي‌كنيد؟
من از سيستم عامل Mac OS X شركت Apple روي لپ‌تاپم استفاده مي‌كنم؛ اما به سيستم عامل‌هاي متن باز هم علاقه‌مندم. اغلب نرم‌افزار‌ها و برنامه‌هايي كه استفاده مي‌كنم معمولا تحت سيستم Cloud Computing (نوعي سيستم پردازش كامپيوتري كه امكان دسته‌بندي و مجازي سازي منابع اطلاعاتي را به صورت يك خدمات اينترنتي به كاربرانش مي‌دهد) اجرا مي‌شوند.
از كدام موتور جست‌وجوي اينترنتي استفاده مي‌كنيد؟
تقريبا هميشه از Google به خاطر امكان جست‌وجوي وب آن استفاده مي‌كنم؛ اما فكر مي‌كنم بيشتر از آن از امكان جست‌وجوي شبكه‌هاي اجتماعي براي پيدا كردن جديدترين اخبار و اطلاعات استفاده مي‌كنم؛ به عنوان مثال وقتي در يك كنفرانس شركت مي‌كنم بهترين راه براي اينكه بدانم نظر افراد مختلف درباره كنفرانس و موضوع آن چيست، همين شبكه‌ها هستند.
معمولا كدام مرورگر اينترنتي را براي استفاده ترجيح مي‌دهيد؟
از هر دو مرورگرهاي Firefox و Safari استفاده مي‌كنم. دوست دارم از هر دو به صورت همزمان استفاده كنم تا هر وقت يكي از آنها در موردي به كارم نيامد بتوانم از آن يكي استفاده كنم؛ هر چند آرزو مي‌كردم كه نسخه‌اي از پلت‌فرم Adobe Air (پلت‌فرمي كه با استفاده از برنامه‌هاي خانواده Adobe امكان استفاده از برنامه‌هاي اينترنتي پيشرفته را به كاربرانش مي‌دهد) تحت وب وجود داشت تا مي‌توانستم صفحات وب مورد علاقه‌ام را با استفاده از آن ببينم.
از كدام شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنيد؟
من معمولا آنچه در Twitter مي‌نويسم به Facebook و Friendfeed هم منتقل مي‌كنم و هر وقت كسي درباره آن‌ نظري بدهد آن را دنبال مي‌كنم. علاوه بر اين‌ها، از شبكه اجتماعي Goodreads هم براي به اشتراك گذاشتن كتاب‌هاي مورد علاقه‌ام با دوستان نزديك استفاده مي‌كنم.
وب‌سايت‌هاي مورد علاقه شما كدامند؟
هميشه وب‌سايت Slashdot.org را مي‌خوانم. به وبلاگ‌هاي تخصصي درباره موضوعات تكنولوژي، تجارت و اقتصاد هم علاقه‌مندم.
علاوه بر اين، وب‌سايت شخصي خودم با آدرس orielly.com هم جزو وب‌سايت‌هايي است كه به طور روزانه چك مي‌كنم تا به وسيله آن بتوانم از مطالبي كه نويسندگان همكارم روي آن منتشر مي‌كنند، مطلع شوم. سعي دارم اين وب‌سايت را به يك منبع اطلاع‌رساني براي اخبار فناوري اطلاعات تبديل كنم.
معمولا از چه طريقي اخبار را دريافت مي‌كنيد؟
اغلب اوقات اخبار را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي دريافت مي‌كنم. مهم‌ترين دليل اين موضوع هم اين است كه شما مي‌توانيد به راحتي و به سرعت از اخبار فوري روز حتي با عكس و تصاوير مرتبط مطلع شويد. هر چه باشد اين شبكه اجتماعي ميليون‌ها كاربر از سرتاسر جهان دارد كه مي‌توانند در يك لحظه اخبار نقاط مختلف را مخابره كنند.
از چه گوشي موبايلي استفاده مي‌كنيد؟
گوشي مورد علاقه‌ام كه از آن استفاده مي‌كنم، iPhone است.نرم‌افزار مورد علاقه‌تان براي استفاده روي موبايل كدام است؟
من عاشق نـــــــــرم‌افزار Google Mobile App هستم. اين نرم‌افزار امكان دسترسي به تقويم روز، جست‌وجو، نقشه و اخبار مختلف را به من مي‌دهد. دوست دارم به مردم نشان بدهم كه چطور با استفاده از اين نرم‌افزار جست‌وجو مي‌كنم. اين نرم‌افزار مكان فعلي من را شناسايي كرده و براساس آن نتايج جست‌وجويي مرتبط را در اختيارم مي‌گذارد. كافي است كلمه پيتزا را در آن جست‌وجو كنيد تا نزديك‌ترين رستوران‌هاي فست فود را در اطراف شما مشخص كند. اين در واقع آينده علم كامپيوتر است: آگاهي از اطلاعات موقعيتي و محيطي.
دوست‌داشتني‌ترين ابزار تكنولوژيكي براي شما كدام است؟
من معمولا لپ‌تاپ Macbook را همراه خودم دارم؛ اما هنوز نتوانسته‌ام همه نرم‌افزارها و برنامه‌هايم را روي گوشي موبايلم منتقل كنم؛ اما با اين همه همچنان شبكه‌هاي اجتماعي مهم‌ترين ابزاري است كه هر روز از آن استفاده مي‌كنم.
نرم‌افزار متن باز مورد علاقه‌تان كدام است؟
در زندگي شخصي‌ام هنوز هم به استفاده از سيستم عامل قديمي Linux علاقه دارم؛ مثل دايناسورهاي قديمي! با اين حال بيشترين علاقه‌ام در اين زمينه مربوط به ابداع جالب و متفاوت «تيم برنرزلي» يعني وب جهاني است. فكر نمي‌كنم ابداع او بتواند همانند ديگري داشته باشد.
به نظر خودتان چه سوال ديگري بايد از شما بپرسم؟ امروزه مردم بايد روي چه چيزي كار كنند؟
خودم به خودم جواب مي‌دهم كه مردم بايد به مشكلات روزانه‌شان فكر كنند؛ به عنوان مثال تكنولوژيست‌ها ديگر لازم نيست كه به شخصي‌سازي فضاي اينترنت فكر كنند و در مقابل بهتر است به مهارت‌هايي براي كنترل مشكلات بزرگ جهان بينديشند. ابزارهايي مانند Web 2.0 مي‌توانند براي حل مشكلاتي مانند انرژي، دولت‌ها، بهداشت و سلامت، آموزش و ... به كمك ما بيايند.
«تيم اوريلي» كيست؟
موسس شركت Media O’Reillyكه يك ايرلندي است، به عنوان يكي از حاميان جنبش نرم‌افزارهاي متن باز و البته مبدع Web 2.0 در جهان شناخته مي‌شود. او با اينكه علاقه زيادي به ادبيات دارد و حتي در دوره دبيرستان هم اين رشته را دنبال كرده است، اما از سال 1975 به كامپيوتر و علوم وابسته به آن علاقه‌مند شده و آن را دنبال كرد. اوريلي در حال حاضر يكي از مديران شركت‌هاي CollabNet و MySQL است. تيم اوريلي متولد روز ششم ماه ژوئن در سال 1954 در ايرلند است.

1 comment: