Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

18 February 2007

فايرفاکس چرا «فايرفاکس» شد؟!

فايرفاکس يکي از محبوب‌ترين مرورگرهاي وب است. شايد براي هر کسي اين سؤال پيش آمده باشد که وجه تسميه فايرفاکس چيست. در صفحه FAQ شرکت موزيلا به اين سؤال به طور مشروح پاسخ داده شده است.
فايرفاکس قبل از اينکه «فايرفاکس» شود، نام‌هاي ديگري داشت. در سپتامبر2002 ، PHOENIX ناميده مي‌شد و در 14 آوريل 2003 به فايربرد FIREBIRD تغيير نام پيدا کرد. زماني هم به آن موزيلا فايربرد مي‌گفتند، سرانجام در 9 فوريه 2004 ، نام فايرفاکس براي اين مرورگر انتخاب شد.
دليل اين تغيير نام‌ها چه بود؟ دليل اصلي اين تغيير نام‌ها، اين بود که هر بار اسمي براي اين برنامه انتخاب مي‌شد، متوجه مي‌شدند قبلا آن اسم ثبت شده است، غالبا به وسيله برنامه‌هاي کدباز ديگر.
اما چرا نام‌هاي اين برنامه هميشه حول و حوش حيوانات حرکت مي‌کرد؟ به نظر مي‌رسد در ميان توسعه‌دهندگان برنامه‌ها انتخاب اسم حيوانات يک سرگرمي محبوب باشد.
چرا فايرفاکس؟ اين نام شبيه «فايربرد» نام اول اين برنامه است، بعلاوه اين نام خوش‌وزن است، آسان به خاطر سپرده مي‌شود و منحصر به فرد است.
فايرفاکس واقعا چطور حيواني است؟! اگر فايرفاکس را کلمه به کلمه ترجمه کنيم، مي‌شود "روباه آتشين". اگر به لوگوي برنامه دقت کنيم، باز هم تصوير يک روباه را مي‌بينيم که بر کره زمين چنبره زده است.
اما همانطور که در صفحه FAQ موزيلا توضيح داده شده است فايرفاکس نام ديگر «پانداي قرمز» است. البته اين حيوان بر خلاف نامش از لحاظ جانور شناسي به خاواده راکون‌ها تعلق دارد و نه پانداها!

داستان لوگوي فايرفاکس:
لوگوي فايرفاکس در ابتدا به اين صورت بود:

اما به تدريج شکايت‌هاي کاربران از طراحي ضعيف آيکون و رابط گرافيکي ضعيف برنامه بيشتر شد تا جايي که در اکتبر 2003 يک طراح حرفه‌اي رابط گرافيکي برنامه‌ها به نام استيون گريتي "STEVEN GARRITY" مقاله‌اي نوشت و در آن به نقطه ضعف‌هاي گرافيکي برنامه اشاره کرد. به فاصله کوتاهي آقاي گريتي به شرکت موزيلا براي طراحي گرافيکي برنامه دعوت شد.
اين هم طراحي اوليه لوگوي فايرفاکس :

و سرانجام طراحي اصلي و اصلاح‌شده فايرفاکس


No comments:

Post a Comment