Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

04 July 2009

واكمن 30 ساله شد

واكمن، دستگاهي كه گوش كردن به موسيقي را متحول كرد، 30 سال پيش از سوي سوني عرضه شد، اگرچه ظهور آي پاد در دوران ديجيتال اين دستگاه را كنار زده است.

به گزارش ايسنا، سوني در اول ماه ژوئيه سال 1979 دستگاه پخش كاست قابل حملي را عرضه كرد كه اين شركت ژاپني را به منبع قدرت الكترونيكي جهاني تبديل كرد. در دو ماه اول از عرضه واكمن، 30هزار دستگاه از آن و در طول يك دهه 50ميليون دستگاه از آن به فروش رفت. با اين حال سوني به مدت سه‌دهه با رقيباني مانند اپل كه از موفقيت عظيم دستگاه پخش موسيقي ديجيتالي آي‌پاد برخوردار شده بود، مبارزه كرد.
از زماني كه نوبوتوشي كيهارا، مهندس سوني، طراحي واكمن را به صورت دستي انجام داد تغييرات زيادي صورت گرفته است. وي در سال 2006 در مصاحبه‌اي با فرانس پرس اظهار كرده بود كه در دوران من، ما ناچار بوديم طراحي محصول را بر روي كاغذ انجام دهيم. ايده ساخت واكمن از سوي ماسارو ايبوكا، يكي از بنيانگذاران سوني، در يكي از سفرهاي خارجي‌اش شكل گرفت. وي عادت به گوش كردن به موسيقي در دستگاه‌هاي پخش نوار كاستي داشت كه حمل آنها بسيار سنگين بود. واكنش ابتدايي مصرف‌كنندگان به واكمن بسيار ضعيف بود و بسياري از فروشندگان تصور مي‌كردند دستگاه پخش كاست بدون مكانيسم ضبط از شانس اندكي براي موفقيت برخوردار است. اما امروزه اين مساله تغيير كرده و مجموع فروش واكمن در سراسر جهان به 385ميليون دستگاه رسيده است از جمله مدل‌هاي ديجيتالي جديد كه از حافظه فلش استفاده مي‌كنند. علت انتخاب نام واكمن از سوي سوني محبوبيت سوپرمن در آن زمان و اين حقيقت عنوان شده كه اين دستگاه بر مبناي ركوردر صوتي به نام «پرس من» بود. سوني ابتدا تصميم داشت اين دستگاه را در آمريكا Soundabout و در انگليس Stowaway بنامد، اما پس از اين كه شنيد كودكان در اروپا از والدينشان مي‌خواهند يك واكمن براي آنها خريداري كنند از تصميم خود منصرف شد؛ واكمن در سال 1986 در فرهنگ انگليسي آكسفورد وارد شد.
سوني در سال‌هاي اخير سعي كرده تغييراتي در طراحي واكمن بدهد. اين شركت در سال ميلادي جاري تا ماه مارس هفت ميليون واكمن فروخت كه نسبت به 5.8 ميليون دستگاه در سال تجاري گذشته افزايش يافت، اما اين شركت موفق نشده است اپل را كه توانست در كمتر از شش سال پس از عرضه آي پاد در سال 2001، بيش از 100ميليون دستگاه از آن را به فروش رساند، به چالش جدي بكشد. بر اساس اين گزارش اين شركت ژاپني اميدوار است سري ايكس واكمن صفحه لمسي بتواند فروش اين دستگاه را مجددا زنده كند.

No comments:

Post a Comment