Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

11 July 2009

دستگاه دیجیتالی آمازون، نمونه مشهور کتاب دیجیتالی



انقلاب کیندل
طی سال‌های اخیر رشد تکنولوژی خیره‌کننده و در موارد زیادی اعجاب انگیز بوده است. در این مدت تخمین‌های زیادی در مورد آینده تکنولوژی در صنایع و بخش‌های مختلف زده شده که بسیاری از آنان به واقعیت پیوسته است.

کتابخوان الکترونیکی یا روزنامه خوان الکترونیکی یکی از آرزوهایی بوده که با رشد تکنولوژی اطلاعات و توسعه اینترنت همواره سر زبان‌ها بوده است با این حال اگرچه رگه‌هایی از تلاش در این زمینه نیز مشاهده شد، اما هیچ گاه نشانه‌هایی از یک انقلاب تکنولوژیک در این زمینه مشاهده نمی شد.
حالا اما دوسال بعد از ارائه نخستین پلت فرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آمازون که همگان آن را به عنوان بزرگ‌ترین سایت خرید و فروش کتاب می‌شناسند، نشانه‌هایی از یک تغییر جهانی در عرصه کتاب خوانی یا روزنامه خوانی ظهور کرده است.
محصول آمازون با عنوان کیندل (kindle) نخستین بار در سال 2007 با هدف خواندن کتاب‌های الکترونیکی و سایر محتواهای دیجیتالی در ایالات متحده عرضه شد. کیندل در واقع برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی ایجاد شده بود و به نظر می‌رسید که آمازون قصد دارد با ارائه بستر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توامان به یک بازیگر اصلی در بازار آینده محتوای دیجیتالی تبدیل شود.
چهره به چهره
کیندل بسیار شبیه صفحه نمایش مستطیل شکل کامپیوتر است با این تفاوت که آن را به راحتی می‌توان در دست گرفت و در همه حالی به مطالعه پرداخت. با استفاده از این محصول که قابل اتصال به اینترنت نیز هست، می‌توان به سادگی کتاب‌های دیجیتالی را که مخصوص این دستگاه فرمت سازی شده را خریداری و دانلود کرد. همچنین سایت آمازون امکان خرید مجلات و روزنامه‌ها را برای خواندن روی کیندل نیز فراهم کرده است. به‌رغم تصور همه صفحه نمایش این دستگاه رنگی نیست و متون نیز بسیار ساده داخل صفحه قرار گرفته است. آمازون تاکنون سه مدل از کیندل را به بازار ارائه کرده است که عبارتند از کیندل، کیندل 2 و کیندل DX .
همین چند ماه قبل نیز آمازون نرم‌افزار کوچکی را برای استفاده از محتواهای منطبق با کیندل برای آیفون را ارائه داد که روی دستگاه‌های آیپاد تاچ نیز قابل استفاده است. آخرین مدل کیندل که DX نام دارد دو ماه پیش عرضه شد که صفحه نمایش به مراتب بزرگ‌تر نسبت به مدل‌های قبلی دارد و امکان خواندن فایل‌های PDF را نیز فراهم می‌کند. این موضوع خصوصا برای خواندن صفحات روزنامه‌ها بسیار قابل توجه است.
فروش آرام
کیندل برخلاف بسیاری از محصولات و پدیده‌های جدید تکنولوژی در آغاز با استقبال چندانی روبه‌رو نشد. در حالی که بسیاری از مردم برای دریافت نخستین محصولات دیجیتالی ساعت‌ها در صف فروشگاه‌ها می‌ایستند، نخستین نمونه از کیندل تنها بیش از 5 ساعت و نیم پس از عرضه به فروش رفت. صفحه نمایش نمونه اولیه کیندل 6 اینچی بود و قیمت آن 399 دلار تعیین شده بود، اما آمازون مجبور شد قیمت آن را تا 359دلار هم کاهش دهد. حافظه دستگاه نخست 250 مگابایت ظرفیت داشت که برای نگهداری 200 عنوان کتاب کافی بود. این دستگاه همچنین به یک حافظه خارجی SD نیز مجهز بود که در نمونه‌های جدیدتر با افزایش حافظه داخلی دیگر به کار نرفته است.
کیندل هم‌اکنون فقط در داخل آمریکا قابل خریداری است، اما اگر کسی یک نمونه از این دستگاه‌ها را از این کشور خریداری کند، می‌تواند محتواهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت از هر جای دنیا دانلود کند. آمازون قصد داشت که این دستگاه‌ها را در انگلستان و برخی از کشورهای اروپایی نیز به بازار عرضه کند، اما مشکلاتی در زمینه تکنولوژی اتصال اینترنتی این عرضه را به تاخیر انداخته است.
در ماه فوریه سال 2009 کیندل 2 به عنوان نمونه دوم این دستگاه با قیمت 359دلار به بازار عرضه شد که نسبت به مدل قبلی بهبودی قابل ملاحظه‌ای یافته بود. این محصول دارای 16 درجه نماشی سیاه و سفید دارد و قدرت باتری آن نیز تا 20درصد بهبود یافته بود. این محصول همچنین دارای نرم‌افزار خواندن صوتی خواندن متن است و برای کسانی مناسب است که به جای کتاب یا روزنامه خواندن مایل به گوش دادن داستان و اخبار هستند. حافظه 2 گیگابایتی کیندل 2 اجازه ذخیره 1500 عنوان کتاب را روی این دستگاه کوچک می‌دهد، موضوعی که می‌تواند یک کتابخانه بزرگ در یک کتاب الکترونیکی قلمداد شود.
و سرانجام کیندل DX جدیدترین نمونه از این دستگاه است که امکانات و ظرفیت‌های آن بهبودی قابل ملاحظه‌ای نسبت به مدل پیشین یافته است. کیندل DX تنها چندماه پس از نمونه قبلی به بازار آمده، اما قیمت آن 489دلار تعیین شده است. دلیل این قیمت بالا صفحه نمایش بزرگ‌تر با امکان چرخش به صورت افقی و عمودی و حافظه 4 گیگابایتی است. با این حافظه بالا امکان ذخیره 3500 عنوان کتاب روی این دستگاه فراهم است و صفحه نمایش 7/9 اینچی نیز امکان بهتری برای خواندن متون فراهم می‌کند. باتری این محصول جدید نیز بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرده به طوری که با هر بار شارژ دستگاه می‌توان چهار روز به صورت اتصال به شبکه بی سیم و 2 هفته به صورت آفلاین به مطالعه و کار با آن پرداخت.
محتوای دیجیتالی
آمازون اساسا یک فروشگاه آنلاین اینترنتی است و طبیعی بود که صرفا به دنبال ساخت یک دستگاه دیجیتالی بدون فراهم کردن ابزارهای اتصال و محتوای مربوطه نباشد. به همین منظور آمازون یک بخش ویژه برای دانلود محتوا شامل کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌های منطبق‌سازی شده با این دستگاه است. آمازون البته این امکان را برای بسیاری دیگر از شرکت‌ها نیز فراهم کرده که به تولید محتوا برای کیندل بپردازند. بر اساس قوانین کیندل اجازه انتقال هیچ کدام از کتاب‌های الکترونیکی خریداری شده را از دستگاه به دستگاه دیگر نمی‌داند و این در واقع نقطه ضعف این سیستم محسوب می‌شود، چراکه در حالت عادی کسی که یک کتابی را خریداری کرده شاید مایل به قرض دادن به دیگری باشد. تا اول ماه ژولای 2009 یعنی تا همین چند روز قبل حدود 300 هزار کتاب در آمازون آماده دانلود برای کیندل بود. قیمت این کتاب‌ها نسبت به نسخه‌های چاپی بسیار ارزان‌تر است.
مشکلات کیندل
به‌رغم این که کیندل ممکن است آغاز‌کننده راهی باشد که تحولی عمده در عرصه محتوای دیجیتالی به حساب آید، اما اشکالات فراوانی بر این محصول وارد شده است.
کنتراست پایین: بیشترین شکایت‌ها از کیندل مربوط به کنتراست نور و صفحه نمایش این دستگاه است. خواندن از روی صفحه دیجیتال هنوز به آسانی خواندن کلمات روی کاغذ نیست و بسیاری از کاربران را که مدت طولانی از این دستگاه استفاده می‌کنند، دچار ناراحتی‌هایی چون سردرد و سرگیجه می‌کند.
جست‌وجوی ناقص: جست‌وجوی کلمات در کیندل به راحتی انجام نمی‌شود و این دستگاه نمی‌تواند مجموعه یک عبارت را جست‌وجو کند.
قیمت بالا: قیمت کیندل بسیار بالا است و شاید یکی از دلایل عدم استقبال گسترده از این دستگاه همین قیمت بالای آن باشد. این در حالی است که برخی رقبای کیندل قیمتی حتی تا نصف آن را ندارند. پی‌دی‌اف: فایل‌های پی‌دی‌اف در کیندل به طور اتوماتیک با صفحه نمایش منطبق می‌شوند و امکان زوم یا پایین بالاکردن صفحه برای کاربران وجود ندارد.
کیندل آغاز تحول
کیندل جزو نخستین نمونه‌های کتاب‌های دیجیتالی و شاید یکی از معروف‌ترین آنها است. به تاریخچه هرتکنولوژی که نگاه کنیم می‌بینیم محصولات ابتدایی امکانات بسیار پایینی داشتند، اما تحول را همان‌ها آغاز کردند. پیش‌بینی توسعه صفحات نمایش انعطاف پذیر در سال‌های آینده می‌تواند با ایده کیندل به یک تغییر بزرگ در عرصه محتوای دیجیتالی تبدیل شود. تصور کنید که تا همین چند سال آینده یک صفحه نمایش دیجیتالی در اختیار دارید که مثل یک روزنامه می‌توانید آن را تا کنید و در جیب کت خود قرار دهید. صفحه‌ای که خود به خود از طریق اینترنت به روز می‌شود.

No comments:

Post a Comment