Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

05 July 2009

CPU من کدام است؟



اگر جز آن دسته از افرادي هستيد که حين تبديل ويدئو ها از فرمتي به فرمت ديگر يا تبديل فايل هاي RAW به JPEG مدتهاي طولاني پاي کامپيوتر مي نشينيد در حالي که نوار عملکر CPU رقم صد را نشان مي دهد و کامپيوترتان هم به شدت کند شده و به نظرتان همه چيز خوب و عادي است مي توانيد اين بخش را نخوانيد! چون آنچه که به نظر شما عادي مي رسد يک فاجعه است که بخش عمده اش مربوط مي شود به قطعه يي با عنوان CPU. از روزهاي اولي که کامپيوتر هاي شخصي به بازار آمد تا امروز هرگز چنين تنوعي در بازار CPU وجود نداشته است اما در لابه لاي اين تنوع سه خانواده ي از CPU ها را مي توان براي کسي که قصد دارد يک کامپيوتر جديد براي خودش دست و پا کند مناسب دانست. خانواده CPU هاي بسيار جديد و مدرن اينتل تحت عنوان Core i7 و بعد CPU هاي کمي قديمي تر ولي کماکان به روز Core 2 Quad اينتل و نهايتا خانواده ي Phenom X4 از کمپاني AMD.


اگر فقط کارايي محض يا به قولي پرفورمنس محض مد نظرتان است سراغ Core i7 اينتل برويد. شايد اينتل و هوادارانش اين حرف را يک توهين بدانند ولي اين محصول قدرتمند را مي توان به مغز Core 2 Quad که با قابليت هاي بهينه AMD Athlon 64 آميخته شده است تشبيه کرد. Core i7 از طراحي مدرن و بهبود يافته ي بهره مند است که آن را نسبت به CPU هاي 45 نانومتري خانواده هاي Core 2 Quad و Extreme کاملا کاراتر نموده.

اين CPU ها در وضعيت Turbo يا Turbo Mode قابليت هاي جديد و جالبي دارند، براي مثال در اين وضعيت CPU به صورت اتوماتيک اورکلاک خواهد شد. علاوه بر بازگشت قابليت Hyper-Threading به خانواده ي Core i7 (بعدا در مورد اين قابليت بيشتر صحبت مي کنيم) اين CPU ها از کنترلر يکپارچه حافظه به صورت سه کاناله يا tri-channel نيز بهره مند هستند.

Core i7 به نسبت جديد و تازه وارد است و مي توان گفت فعلا در بازار سريعترين و خوش ساخت ترين CPU موجود محسوب مي شود. اما مدلهاي ارائه شده در اين خانواده تنوع قيمت مناسبي دارند، پائين ترين عضو خانواده را مي توانيد با 320 الي 40 هزار تومان تهيه کنيد و گران ترين مدل هاي Core i7 هم به يک ميليون و چند صد هزار تومان مي رسند.



سري Core 2 هم هنوز قابل قبول هستند و حرف هايي براي گفتن دارند. اين Cpu ها به نسبت ارزان تر هستند و مادربرد هاي ارائه شده براي آنها نيز فراوان و با تنوع بسيار زيادي است. اينتل چيپ هاي اين خانواده را در دسته بندي هاي چهار هسته اي Core 2 Quad/Extrem و دو هسته اي Core 2 Duo به بازار ارائه کرده است. اگر واقعا قصد داريد سيستم به روزي را جمع کنيد توصيه اين است که يک راست همين امروز به سراغ چيپ هاي چهار هسته اي برويد مگر اينکه از نظر بودجه مشکل داريد و يا ترجيح مي دهد بازار اين محصول دچار تغيير و تحولات بيشتري شود. اما به هر جهت و در حال حاضر چهار هسته اي ها قيمت مناسبي دارند و از نظر سرعت و کارايي بسيار بالاتر از دو هسته اي ها هستند. بر خلاف چيپ هاي Core i7 که همگي بر مبناي تکنولوژي ممتاز 45 نانومتري ارائه شده اند، اينتل Core 2 هاي خود را براي دسکتاپ ها با هر دو تکنولوژي 45 و 65 نانومتري ارائه مي کند. از کجا مي توان دريافت يک CPU از خانواده Core 2 بر مبناي کداميک از اين تکنولوژي ها ارائه شده؟ کافي است نگاهي به عدد ذکر شده در انتهاي تعريف مدل Cpu بياندازيد براي مثال وقتي مدل يک CPU را به اين صورت براي شما عنوان مي کنند 2.66GHz Core 2 Quad Q6700 چون عدد انتهايي با 6 شروع شده است اين CPU از تکنولوژي 65 نانومتري بهره مي برد در حالي که 2.66GHz Core 2 Quad Q9450 چون عدد انتهاييش با 9 شروع شده به تکنولوژي 45 نانومتري تجهيز گشته پس 6 براي 65 و 9 براي 45 نانومتري است. اما فرق اين دو در چيست. چيپ هاي 45 نانومتري نسبت به 65 نانومتري ها سريعتر و خنک تر هستند و معماري بهينه يي دارند.



CPU هاي چهار هسته اي AMD Phenom X4 به قدرتمندي CPU هاي اينتل نيستند ولي از نظر قيمت براي کساني که قصد خريدي اقتصادي را دارند و دست و بالشان در بودجه تنگ است گزينه ي بيش از حد مناسبي اند و البته اگر در دسته بندي کاربران خانگي با استفاده هاي معمولي هستيد و بودجه ي شما زياد نيست اين خانواده بهترين است. سريعترين محصول AMD در همين خانواده با عنوان Phenom X4 9950 Black Edition و با سرعت 2.6GHZ قرار دارد و ناگفته نماند که Phenom کاملا خانواده ي Athlon 64 را پشت سر گذاشته و بسيار برتر از اين خانواده است. AMD اعلام کرده است CPU هاي چهار هسته اي 45 نانومتري اش را در انتهاي امسال ارائه خواهد کرد و مفسرين بازار معتقدند با آمدن اين محصولات AMD احتمالا اين کمپاني دوباره وارد رقابت برابري با اينتل شود.



خوب حالا اگر مباحث بالا باعث شده فشارتان بيافتد و بگوئيد اينها که الان گفتيم يعني چه بگذاريد اينگونه برايتان بگويم: خانواده ي Core i7 مدال طلا گرفته، Core 2 Quad يا Core 2 هاي چهار هسته اي مدال نقره و Phenom X4 هم برنز. نوع مدال هر يک اينها با وضعيت جيب شما کاملا مرتبط است جيب پر پول مي تواند سراغ کسي برود که مدالش رنگين تر است! اما چرا Core i7 طلا گرفت؟



Core i7 محصولي بي همتا و بدون رقيب



امروزه و خصوصا در اين چند سال اخير هر چه پول خرج کنيد و سعي کنيد جديد ترين و مدرن ترين محصول بازار را بخريد فردايش يک چيز بهتر در بازار است و آنچه شما خريده ايد قيمتش افت کرده، شکي نيست که Core i7 هم به شدت مشمول اين قاعده مي باشد. نسبت به اولين محصولات 45 نانومتري ارائه شده از جانب اينتل Core i7 يک جهش بزرگ در تاريخ اين شرکت است که فاصله ي زيادي با آنچه در يکي دو سال اخير ارائه نموده است دارد. يک محصول چهار هسته اي 45 نانومتري بي نياز از کنترلر حافظه ي بيروني و گذرگاه باس جلويي يا FrontSide Bus که باعث شده است کمپاني رقيب يعني AMD کاملا احساس کند جامانده و براي جبران فاصله ي به وجود آمده حسابي دست و پا بزند.



نويسنده: رضا مقدري

No comments:

Post a Comment