Hi! We design beautiful templates.

ewe

Total Pageviews

Banner Ad

TopMenu

Featured Post 1

Featured Post 3

Featured Post 2

اميدوارم تو اين بلاگ با موفقيت عمل كنم....

Featured Post 5

Featured Post 4

Featured Post 7

Featured Post 6

Featured Post 8

Blogger news

Blogger templates

Pages

Search

About

Slider

18 July 2009

صنعت کامپیوتر به دنبال راهی برای فرار از رکود

نت‌بوك‌ها نقطه اميدي براي نجات


با ادامه روند بحران اقتصادي در سرتاسر كشورهاي جهان، بازار كامپيوتر و محصولات ديجيتال وابسته آن هم همچنان تحت تاثير قرار گرفته و روزهاي ركود را به سختي سپري مي‌كنند.



در اين ميان اما هر روزنه اميدي براي بهبود اين شرايط مي‌تواند كارشناسان و فعالان اين بازار را براي تغيير آن آماده كند.
در بازار انواع كامپيوترهاي شخصي هم اين روزها گويا كامپيوترهاي كوچك و قابل حملي كه در سال‌هاي اخير با اقبال اغلب كاربران و خريداران مواجه شده‌اند، به عنوان تنها بخش روشن و اميدواركننده شناخته مي‌شوند. نت‌بوك‌ها كه حالا ديگر به خاطر ويژگي‌هايي مانند وزن سبك، قابليت‌هاي مشابه با ميني‌نوت‌بوك‌ها و البته قيمت ارزان آن‌ها بسيار مورد توجه كاربران و خريداران قرار گرفته‌اند، در حقيقت يك راه غير گران و راحت دسترسي به ايميل و ديگر ارتباطات تحت وب را براي كاربرانشان به همراه آورده‌اند. درست به همين دليل هم هست كه در ماه‌هاي اخير به عنوان تنها بخش رو به رشد بازار كامپيوترهاي شخصي شناخته مي‌شوند.
با اين اوصاف محبوبيت فراگير نت‌بوك‌ها به خصوص در بازار كشورهاي در حال توسعه باعث شده تا ميزان صادرات جهاني نوت‌بوك‌ها در يك سال گذشته تا 1/11‌درصد افزايش پيدا كند. تا جايي كه بر اساس پيش‌بيني موسسات تحقيقاتي در اين رابطه، انتظار مي‌رود رشد صادرات نت‌بوك‌ها تا پايان سال ميلادي 2009 به عددي سه رقمي برسد تا آنجا كه از هر پنج نوت‌بوك‌ فروخته شده در جهان يك نت‌بوك به فروش برسد.
اين در حالي است كه ميزان صادرات جهاني نوت‌بوك‌هاي قديمي همچنان تا پايان امسال ثابت و بدون تغيير باقي مي‌ماند.
بر اساس آخرين گزارش منتشر شده از طرف موسسه تحقيقاتي DisplaySearch پيش‌بيني مي‌شود كه شركت‌هاي توليدكننده كامپيوترهاي شخصي تا پايان سال 2009 تا 7/32‌ميليون دستگاه نت‌بوك به سرتاسر جهان صادر خواهند كرد كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته با رشد 1/99‌درصدي همراه خواهد بود. در مقابل اما صادرات نوت‌بوك‌هاي قديمي تا پايان اين سال به 5/129‌ميليون دستگاه خواهد بود كه 1/0‌درصد كمتر از ميزان صادرات اين محصولات در سال گذشته است.
با اين حال اما كارشناسان معتقدند كه به دنبال محبوبيت نت‌بوك‌ها، صادرات نوت‌بوك‌ها تا پايان امسال تا 1/11‌درصد رشد پيدا مي‌كند. به اين ترتيب نت‌بوك‌ها همچنان در طول سال مالي 2009 به عنوان يك بخش بااهميت در بازار كامپيوتر حضور خواهند داشت. در همين حال افزايش ابعاد نمايشگر اين محصولات از هفت اينچ براي اولين نت‌بوك‌ها كه در سال 2007 معرفي شدند به اندازه‌هاي بزرگ‌تر يكي ديگر از عواملي است كه ميزان فروش اين محصولات را تا حد قابل توجهي افزايش داده است.«جان اف جاكوبز» يكي از مديران موسسه DisplaySearch در اين مورد مي‌گويد: «در حالي كه ابعاد نمايشگر نت‌بوك‌ها از 7 اينچ به ابعاد بزرگ‌تري مانند 9/8 اينچ، 1/10 اينچ و اين روزها به 6/11 اينچ و 12 اينچ افزايش پيدا مي‌كنند، واضح است كه خريداران همزمان اين محصولات را با همان وزن‌هاي سبك و قابل‌حمل مي‌خواهند.
اين در حالي است كه اين نت‌بوك‌ها بازاري جديد را به وجود آورده و از طرفي تحقيقات ما نشان مي‌دهند كه اين محصولات در حال حاضر به عنوان كامپيوتر شخصي دوم براي كاربران مورد استفاده قرار مي‌گيرند و اما هنوز هم نتوانسته‌اند جايگزين نوت‌بوك‌ها بشوند».با اين همه اما بسياري از كارشناسان و تحليل‌گران بازار نت‌بوك‌ها معتقدند كه اين كامپيوترهاي شخصي كوچك در آينده نزديك مي‌توانند جاي بسياري از محصولات ديجيتال شخصي را كه اين روزها به صورت مستقل مورد استفاده قرار مي‌گيرند، به خوبي پر كنند.
اين افراد همچنين معتقدند مهم‌ترين دليل براي كاهش فروش نوت‌بوك‌ها در مقابل نت‌بوك‌ها، كاهش فروش در بازار كاربران تجاري است كه در حقيقت به كاهش چشمگير صرف سرمايه ناشي از بحران اقتصادي در بازار اين محصولات مربوط مي‌شود. اگرچه عرضه ويندوز 7 توسط مايكروسافت در اواخر اكتبر امسال ممكن است بتواند به بهبود وضعيت اين بازار تا سال 2010 كمك بزرگي بكند.
رونق نت‌بوك‌ها در بازارهاي كوچك‌تر
نت‌بوك‌ها كه اين روزها با قيمت‌هايي كمتر از 500‌دلار در بازار كشورهاي مختلف عرضه مي‌شوند گويا در بازار كشورهاي در حال توسعه (EMEA) يعني آمريكاي لاتين، اروپا، آفريقا و خاورميانه مقبوليت قابل توجهي پيدا كرده‌اند. درست به همين دليل هم هست كه كارشناسان اعلام كرده‌اند كه بازار كشورهاي اين منطقه در حال حاضر 40‌درصد صادرات جهاني اين بازار را در سال 2009 به خودشان اختصاص داده‌اند كه اين رقم 5‌درصد كمتر از سال 2008 است.
تحقيقات اخير موسسه DisplaySearch نشان مي‌دهد كه بازار منطقه چين با رشد 260‌درصدي نسبت به سال گذشته ميلادي در حال حاضر تا 9/3‌ميليون دستگاه نت‌بوك را به كشورهاي ديگر صادر مي‌كنند.
بعد از چين بازار منطقه آمريكاي شمالي با رشد 137‌درصدي ميزان صادرات نت‌بوك‌هايش را از 7/3‌ميليون دستگاه از سال 2008 به 8/8 ‌ميليون دستگاه در سال 2009 رسانده است. با اين همه اما بيشترين ميزان رشد صادرات همچنان در اختيار بازار كشورهاي منطقه EMEA قرار دارد كه ميزان صادرات آن‌ها از 3/7‌ميليون دستگاه در سال 2008 به 3/13‌ميليون دستگاه رسيده است تا رشد 81‌درصدي را براي بازار كشورهاي اين منطقه ثبت كند.
اين در حالي است كه بازار كشور ژاپن هم با رشد 13‌درصدي ميزان صادرات نت‌بوك‌هايش به سرتاسر دنيا يكي ديگر از بازارهاي پررونق اين محصولات به حساب مي‌آيد.
ركود بي‌سابقه در بازار كامپيوتر
در حالي كه بازار نت‌بوك‌ها اين روزها تنها نقطه مثبت اميد به بهبود وضعيت ركود در بازار كامپيوترهاي شخصي محسوب مي‌شود، هنوز هم اين بازار دستخوش بي‌سابقه‌ترين بحران اين سال‌هايش است.
جديدترين گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقيقاتي iSuppli هم اين موضوع را تاييد مي‌كند. بر اساس اين گزارش براي اولين بار بعد از بحران دات كام در سال 2001 بازار جهاني كامپيوترهاي شخصي گرفتار ركود قابل‌توجهي در ميزان صادرات جهاني خود شده است كه به عقيده كارشناسان در نتيجه كاهش حجم سرمايه‌گذاري در بخش IT و به دنبال آن سقوط فروش كامپيوترهاي روميزي اتفاق افتاده است.
اين گزارش نشان مي‌دهد كه انتظار مي‌رود صادرات جهاني كامپيوترهاي شخصي تا پايان سال 2009 با كاهش 4‌درصدي نسبت به سال گذشته به 3/287‌ميليون دستگاه برسد. اين در حالي است كه كارشناسان اين موسسه قبلا پيش‌بيني كرده بودند كه بازار اين محصولات رشد 7/0‌درصدي را در اين سال تجربه خواهد كرد.
به عقيده كارشناسان، عامل مهم و اوليه اين كاهش قابل توجه در واقع كاهش 1/18‌درصدي صادرات و فروش جهاني كامپيوترهاي روميزي است. به اين ترتيب انتظار مي‌رود ميزان صادرات جهاني كامپيوترهاي روميزي در سال 2009 به 4/124‌ميليون دستگاه مي‌رسد كه اين رقم در سال 2008 برابر 9/151‌ميليون دستگاه بوده است. در مقابل اما صادرات جهاني نوت‌بوك‌ها در سال 2009 به كمك صادرات نت‌بوك‌ها با رشد 7/11‌درصدي به 97/155‌ميليون دستگاه برسد.
«مايكل ويلكينز»، يكي از كارشناسان iSuppli در اين مورد مي‌گويد: «گويا اين روزها قابل حمل و سبك بودن كامپيوترهاي شخصي به عامل تاثيرگذاري در ميزان فروش جهاني اين محصولات تبديل شده است تا جايي كه حتي نظر كاربران تجاري را هم به خوبي جلب كرده است».

No comments:

Post a Comment